Muži a výchova dětí

Hlavním záměrem Tátohraní je větší zapojení mužů do výchovy dětí. Proč? Reálný svět se totiž skládá jak z ženského, tak z toho mužského. Když se tak rozhlédnu, většina současných dětí vstupuje do toho mužského později, než je vhodné.

Nejdříve jsou děti doma s maminkou, pak ve školce s paní učitelkou, pak ve škole s paní učitelkou a teprve na některý středních školách je poměr učitelů a učitelek vyrovnaný.

To samozřejmě neznamená, že děti nevidí muže vůbec. Tatínka v dobrém případě vídají večer po práci a o víkendech. V tom horším případě ho vídají o víkendu nebo vůbec. Bývají také ve výrazně menším kontaktu než dříve s dědečky či strýčky. Chodí-li aspoň sportovat, mohou poznat trenéra nebo vedoucího zájmového kroužku.

Takové dítě ví sice jak vypadá muž, zná určité jeho projevy, ale z čistě mužského světa toho moc nezná. Potkává se totiž s muži dost často za přítomnosti žen. Aniž by si to dítě uvědomilo, jeho svět a tudíž jeho návyky, přesvědčení a zvyky formovaly z větší části ženy.

Důsledkem může být třeba:

  • přesvědčení, že je agresivita (a nebránit se, i když je to potřeba)
  • přesvědčení, že je správné být hodný (a vyhovět přáním ostatním i za cenu vlastního neštěstí)
  • pocit, že neznámí muži jsou nebezpeční
  • možnost zavrhnout některé přirozené mužské vlastnosti (za cenu rozpolcení vlastní osobnosti)
  • potřeba nasadit si masku správného chlapa (zavrhnout tím stinné stránky mužství a s nimi i toleranci a respekt k jedinci)
  • nepochopení rozdílnosti mužských a ženských rolí (a snaha hrát obě)
  • snaha pojmout komunikaci dle ženských principů a tudíž nemožnost domluvit se jak s muži tak s ženami
  • nebo naopak snaha vytěsnit ženský svět, stát se dominantním alfa samcem (Macho) a vlastně si tak jen nasadit jinou masku

Děti mužské vzory potřebují a bylo by dobré s tím začít něco dělat.

Nicméně zapojit muže do výchovy dětí může narazit na jisté, zejména neuvědomované, bariéry jak ze strany mužů tak žen.

Například muži mohou mít jisté obavy. Pokud se jim jejich otec nevěnoval, mohou pochybovat o tom, zda je to vůbec správné. A když se porovnají se ženami, které jsou odmalička připravovány na to, aby se dokázali o děti postarat, obavy se mohou prohloubit. Děvčata mají vzor v mamince, hrají si s panenkami, chodí na kurzy, čtou o tom knihy, řídí se intuicí.

Muži si naproti tomu hráli se zbraněmi, auty a stavebnicemi. Jsou připraveni hlavně na roli poskytovatele přístřeší, potravy a zázemí, ale na další aspekty rodinného života často připraveni nejsou. Mohou tak mít  obavy, že to s dětmi nezvládnou.

Já se domnívám, že téměř každý muž je schopen se o děti v základu postarat. Maminku samozřejmě nahradit nedokáže, a ani nemá. Ale umožnit jí, aby si oddechla, vyrazila na víkend pryč a odpočinula si od domácího stereotypu, to by zvládnout mohl. Pokud je maminka doma, zabavit děti, aby se mohla věnovat domácnosti, to dokáže taky. Dokáže to uspokojivým, často dokonce vynikajícím způsobem. Potenciál je přítomen, jde o to, jen ho rozvinout.

A na to se právě zaměřujeme v Tátohraní.

Dali jsme k dispozici ebook, ve kterém ukazujeme jak si hrát s dětmi – jak tvořit hru, udržet bezpečí, zapojit se a mít z hraní radost.

Pořádáme semináře, ve kterých s muži sdílíme nejlepší tipy a triky jak trávit s dětmi čas a řešíme výchovné aspekty.

Publikujeme články na našem blogu, které přinášejí vhled do mužsko-dětských vztahů. Inspirujeme táty množstvím návodů na aktivity, které rozvíjí dětské dovednosti. Připravujeme videa, které ukazuje, jak pojmout hru jednoduše a zajímavě, bez drahých hraček.

Pořádáme víkendové akce jen pro tatínky, kde se zaměřujeme na poznání vlastního vnitřního dítěte, co mu přináší radost a tak umožňujeme propojení na hlubší úrovni s dětmi.

Pořádáme víkendové akce pro tatínky s dětmi, kde mnohdy trávíme čas přirozeně, bez připraveného programu a zaměřujeme se o to víc na aktuální potřeby dané skupiny. Jde o vzájemnou inspiraci, a raději než hromadu teoretických úvah si navzájem ukazujeme jednotlivé praktické kroky, jak rozvíjet potenciál dětí snadno a přirozeně.

Připravujeme video seminář pro tatínky, který jim ukáže jednoduchou cestu, jak být správným tátou.

A co je vlastně cílem výchovy, vzdělávání a vůbec rozvoje lidské bytosti?

Zkuste si odpovědět na následující otázky:

  1. Co je cílem základní školy?
  2. Co je cílem střední školy?
  3. Co je cílem vysoké školy?
  4. Co je cílem rodinné výchovy?

A pak se ptejte na tyto otázky ve svém okolí. Možná budete překvapení.

My si na tyto otázky odpovíme v příštím článku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *