Dítě s dys…

Tak jsme včera byli se synem 11 let v pedagogicko-psychologické poradně kvůli nápravám. Syn měl v cca 5 letech detekovánu zkříženou lateralitu (vrozená preference levé ruky, ale odkoukal od ostatních používání pravé ruky, čímž tu preferenci nevědomky zkřížil). Měli jsme cvičit, ale moc jsme to nedodržovali. Nevím, jestli to pak mělo tak zásadní vliv na vývoj, ale v cca 9 letech mu detekovali lehkou dyslexii – šlo mu hůře čtení. Začal chodit na nápravy ve škole –jednou týdně se paní učitelka věnuje hodinu dětem s dys z celé školy, dostanou úkoly ze speciálních pracovních sešitů a ty pak doma děláme. Každý den kousek, aby se nezatěžoval nadměrně. U starší dcery mající dysgrafii to zásadně pomohlo, byť se projevilo tak po 4 letech, ale jsem moc vděčný, že to zabralo. Vyšvihla se totiž ze známek typu 3-4 na 1-2. Zásadně jí vzrostlo sebevědomí, připravuje se raději do školy než dříve, a má mnohem lepší vyhlídky do budoucna než by měla bez těch náprav. Jsem moc vděčný, že ta diagnostika, cvičení a úlevy ve škole existují. Když se podíváte na film Dar dyslexie, uvědomíte si, jak se vlastně děti s těmito hendikepy mohou cítit a co to pro jejich život může znamenat. Zaplať pán bůh za to, že se doba změnila a naše děti mají větší možnosti. Protože jsem nabyl dojmu, že v dnešní době je více dětí s těmito problémy, tak jsem se v poradně ptal, jestli to tak opravdu je. Ano, je jich více. Otázka je, co to způsobuje. V poradně byli toho názoru, že se zlepšily diagnostické metody, jsou jemnější, takže toho zachytí více. Ovšem setkal jsem se i s tvrzením, že za to může narušené životní prostředí (znečištěný vzduch, zamořená půda, více chemie ve stravě atd). Při pátrání po těchto souvislostech jsem také narazil na informaci, že ČR je v práci s dys dětmi na špici Evropy. Nemám to jak ověřit, ale pokud ano, tak by to bylo fajn.

V poradně jsme tedy dostali doporučení, jak cvičit. Super bylo, že rady byly na míru synovi, protože při diagnostice si ověřili i jeho další silné a slabé stránky. Hlavní je mu pomoci si problematiku strukturovat a vizualizovat. Například gramatiku v češtině rozkreslit jako myšlenkovou mapu a ukázat mu, jak postupovat od jednoho pravidla ke druhému, až si vybere to správné, které má aplikovat.

Otázka také zní, když je na jedné straně hendikep, jestli je straně druhé nějaký jiný dar. Například slepec má často vynikající sluch. Na internetu jsem na to nikde nenarazil, ale paní v poradně zmínila, že konkrétně můj syn se v životě uplatní díky kreativitě. Karolínka zase maluje velmi pěkné obrázky. Takže je docela možné, že dys hendikep bude mít svůj protipól, jde jen o to ho objevit.

Zdroje o dys pro zvídavé rodiče:

Základní info – https://cs.wikipedia.org/wiki/Dyslexie

Příběhy dyslektiků – https://www.blesk.cz/clanek/radce-zdravi-a-zivotni-styl-zdravi/163204/dyslekticke-dite-co-s-nim-ctenarum-radi-ctenari.html

Členění dys hendikepů – https://www.mojezdravi.cz/nemoci/specificke-poruchy-uceni-2330.html

Blog o dyslexii – http://mojedyslexie.cz/

Konzultace apod. – https://www.basic.cz/poruchy-uceni/porucha-cteni-dyslexie/?gclid=EAIaIQobChMI7dXKhbyk3gIVg-J3Ch2WQA6OEAAYASAAEgIuYfD_BwE

Pro předškolení děti – http://www.dys.cz/

Jak na maturitu s dys – https://www.eduin.cz/clanky/dyslexie-co-nejen-s-ni-u-maturity/

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.